Kyllä
minä niin mieleni pahoitin kun luin Hesarista artikkelin ahkerasta opettajasta,
joka on heittänyt pulpetit ulos luokastaan. Oppilaat
makoilivat mukavasti sohvilla ja lueskelivat kirjoja lattioilla. Artikkeli sai aikaan aluksi vain ärsytystä. Ja heti perään piti itseltä kysyä - miksi?
Oliko syy ärsyyntymiseen
siinä, että tunsin omatunnon piston sisälläni, koska omassa luokassani vielä on
pulpetit. Vai nostiko puolustusmekanismi päätään niiden lukuisten
innovatiivisten ja luovien opettajien vuoksi, jotka työskentelevät ilman, että
ovat Hesarin sivuille päässeet työstään kertomaan.
On hyvä, että herätellään ajatuksia ja keskustelua. Kunhan vaan kaiken hössötyksen keskellä
tavallinen, pyyteetöntä opetus- ja kasvatustyötään tekevä mirjamileppänen ei
pelästy, hötkyile suotta ja hylkää pulpetteja luokastaan vain pelätessään
olevansa nössö ja vanhoillinen.
Sillä
"uudenmallinen" oppiminen on kiinni ihan jostain muusta kuin siitä,
onko luokassa pulpetit vai ei, onko kaikilla tabletit vai ei, onko käytössä uusimman painoksen mukainen
"uudistettu" oppikirja vai ei.
Luokan edestä pitää löytyä tasapainoinen aikuinen.
Aikuinen, joka luo
turvallisen ilmapiirin asettamalla rajat, joiden puitteissa luovuus, oppiminen
ja kasvu on mahdollista. Aikuinen, joka on sisäistänyt
omat kasvatustavoitteensa niin, että tavoitteiden vene ei kaadu ulkopuolisen painetuulen puhaltaessa.
Tärkeintä ovat tavoitteet ja fokus.
Ja menetelmiä, joilla tavoitteisiin päästään, on monia.
Ja menetelmiä, joilla tavoitteisiin päästään, on monia.
Todettakoon, jotta
tavoitteet ovat varmasti kunnossa pulpetit luokastaan ulos heittäneellä
opettajallakin. Ja ihan kiva, että taas puhutaan ja ravistellaan näin uuden
opetussuunnitelman kokoonrukkaamisen alla. Sitä vaan tahtoo tällainen
tavallinen mirjami leppänen uupumaan kaikenmaailman uudistuspaineiden ja
lomautusten alla.
Mutta siis.
Etiäpäin, sanoi mummo lumessa.
Kertaakaan en ole ammatinvalintaani katunut.
Muistaakseni ;)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti